شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی

ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی

ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری

همایش علمی کاربردی نقش رسانه ها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

اولین همایش علاخبارمی کاربردی نقش رسانه ها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت اعتیاد و مواد مخدر با مشارکت و همکاری 15 سازمان و اداره شامل: اداره کل بهزیستی استان، مرکز آموزشی منطقه یک سازمان زندانها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، دانشگاه علوم پزشکی مرکز بهداشت استان، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، خانه مطبوعات، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، حوزه بسیج دانشجویی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، معاونت اجتماعی فرهنگی و هنری شهرداری، مؤسسه قرآنی، کانون تبلیغاتی هفت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، پایگاه یاوران دانش، اداره کل امور بانوان استانداری در تاریخ 2/3/89 از ساعت 16 الی 19 بعد از ظهر در سالن مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز و با حضور نمانده مردم در مجلس شورای اسلامی آقای دکتر پزشکیان (نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر)، مدیر کل بهزیستی استان آقای دکتر صادقی، احمد احمدی منش (مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) سرهنگ صمد فرامرزی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، آقایی جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان و همچنین با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تبریز برگزار شد.

  در همایش که با هدف شناسایی جایگاه مطبوعات در امر پیشگیری از اعتیاد، ایجاد همگرایی و انگیزه در نشریات برای پوشش دادن این آسیب ها، ارتقای بعد روانی مخاطبین برای پذیرش آسیب ها و شناساندن گام های کاربردی برای تحقق بخشی به اهداف پیشگیری برگزار شد ابتدا مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از آسیب های اجتماعی به عنوان یکی از چالش های اساسی جوامع امروزی یاد کرد که موجب وارد آمدن ضربه های جبران ناپذیر به خانواده و جامعه می شود. محمدرضا صادقی با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه های جامع برای آسیب شناسی و ارائه راه حل های علمی و عملی برای کاهش اثرات آسیب های اجتماعی، تحقق این امر را در سایه فعالیت تشکل های مردم نهاد و حمایت ارگانهای ذیربط دولتی میسر دانست وی اضافه کرد: در زمینه پیشگیری از گسترش آسیب های اجتماعی، اطلاع رسانی درست و کامل و آموزش، بیشترین نقش را داشته و وسایل ارتباط جمعی نیز در تحقق این مهم، جایگاه ویژه ای دارند. مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی نیز در این همایش از نبود خبرنگاران فعال در حوزه های تخصصی به عنوان یکی از مشکلات پرداختن مطبوعات به موضوع آسیب های اجتماعی در استان یاد کرد. عارف گوزلی با بیان این مطلب که هر یک از خبرنگاران استان در تمامی سرویس ها و حوزه های خبری دست به قلم هستند، افزود: اگر امکانات لازم برای فعالیت تخصصی و حرفه ای 10 نفر از خبرنگاران آذربایجان شرقی در حوزه آسیب های اجتماعی فراهم شود، بدون شک شاهد افزایش جهشی مطالب مرتبط با این حوزه در مطبوعات محلی خواهیم بود که آن نیز به نوبه خود در آشنایی عمیق تر مردم با این نوع آسیب ها و اقدام در راستای کاستن از آن مؤثر خواهد بود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: پیشگیری از شیوع اعتیاد به عنوان شایع ترین مصداق آسیب های اجتماعی در گرو شناسایی گروههای آسیب پذیر از نظر اجتماع است. مسعود پزشکیان افزود: با توجه به اینکه اعتیاد در جامعه به مانند علف هرز و با سرعت رشد آن، گسترش می یابد، تا زمانی که بستر رشد آن به درستی شناخته نشود، نمی توان جلوی شیوع آن را گرفت. وی گفت: تا وقتی که در جامعه، تقاضا برای مصرف مواد مخدر باشد، جلوگیری از عرضه آن بسادگی امکان پذیر نبوده و باید با تجمیع توانایی ها و امکانات برای جلوگیری از افتادن جوانان آینده ساز وطن در دام هولناک اعتیاد جلوگیری کرد. وی ادامه داد: بدون شک با دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در سطح جامعه، نمی توان گام اساسی در پیشگیری از شیوع اعتیاد برداشت، بلکه خارج کردن این افراد از چرخه تولید تا مصرف مواد مخدر، مستلزم حل مشکلات مالی و معیشتی آنان از طریق ایجاد فرصت های شغلی آبرومند است. پزشکیان با تشریح نقش رسانه ها در حل مشکل فقر اجتماعی و بی خانمانی، یادآور شد: همچنین با درپیش گرفتن سیاست ها و برنامه های مدون و منسجم باید برای برهم زدن توازن بازار عرضه و تقاضای مواد مخدر به نفع تقاضا اقدام کرد. وی با بیان اینکه شمار معتادان در زندان ها زیاد است، گفت: زندانی کردن آنان در کنار سایر زندانی ها، موجب می شود غیر معتادان نیز در این دام گرفتار شوند. پزشکیان از تلاش برای شناسایی معتادان، اطلاع رسانی در خصوص پیامدهای سوء جبران ناپذیر اعتیاد برای گروه های در معرض خطر اعتیاد و کمک به معتادان برای ترک اعتیاد از طریق منزلت بخشی به آنان در نزد افکار عمومی به عنوان برخی از توانمندی های بالقوه رسانه ها در این ارتباط نام برد.
جانشین شورای مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه اعتیاد به نوعی ما در آسیب های اجتماعی شناخته می شود و در واقع به یک مسأله جهانی تبدیل شده است گفت: امروز بالغ بر 200 میلیون نفر یعنی حدود 5 درصد جمعیت 15 سال به بالای جهان معتادند. سودآور بودن تولید مواد مخدر برای کشاورزان فقیر، تفاوت قیمت بسیار زیاد مواد مخدر بین مراکز تولید و فروش و تقاضای روز افزون مصرف مواد مخدر آستانه تحریک پذیری قاچاقچیان را بالا برده و بازار مواد مخدر را پر رونق کرده است. فزونی تعداد معتادان به انواع مواد مخدر چیزی قابل پنهان کردن نیست و البته پنهان کردن یا ندیده گرفتن آن نیز مشکلی را حل نمی کند و درباره این مسأله ملی بدون هیچ شک، کلیه ارگان های کشور اعم از لشکری و کشوری هر کاری که از دستشان بر می آید برای به سامان رسانیدن این مبارزه انجام داده اند و هر فداکاری که در خور چنین مباره ای بزرگ بوده به عمل آمده است.
آقایی با بیان اینکه در جهان امروز وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو، سینما و مطبوعات با انتقال اطلاعات، معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی در راه توسعه فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی به عهده گرفته اند گفت: بسیاری از دانشمندان، عصر فعلی زندگی را، عصر ارتباطات نام گذاشته اند و در دنیای امروز هیچ فردی نیست که با رسانه های جمعی بی ارتباط باشد. اگر چه خیلی از موانع در حوزه رسانه نسبت به گذشته رفع شده اما نیازمند کارزار رسانه ای در حوزه اعتیاد هستیم و این امر نیازمند برگزاری کارگاههای تخصصی برای دستندرکاران رسانه ای است و باید الفت و ارتباط کارشناسان شهری با کارشناسان رسانه ای بیشتر شود و آنها باید به دانش علمی و تخصصی در حوزه اعتیاد مجهز باشند. رسانه ها باید بطور مستمر نتایج اعتیاد را در زندگی افراد نشان دهند وی همچنین در مورد سبک فعالیت های هنری با موضوع اعتیاد گفت : باید سبک فعالیت های هنری با موضوع اعتیاد تغییر کند. با محتوی طنز نمی توان به سراغ اعتیاد رفت بلکه باید مستند های تاثیر گذار از تلویزیون پخش شود و این سبکی که ما طی این چند سال داشته ایم به درد اعتیاد نمی خورد و سبک فعالیت های هنری با موضوع اعیتاد باید تغییر کند. بعضی از سریال هایی که با موضوع اعتیاد پخش شده اند نه از مشاوره درستی برخوردار بوده اند و نه از اساس علمی موضوعات پیروی می کنند و نه گروه هدف مشخصی را مورد نظر قرار داده اند و به همین خاطر تاثیرات منفی برجای می گذارند. آقایی در پایان سخنان خود در مورد نگرش ها و باورهای اعتیادزا یادآور شد : باور های اعتیاد زا در حفظ و تداوم اعتیاد دخالت دارند و زمینه ای را برای مصرف مواد فراهم می کنند. می توان نگرش ها و عقاید اعتیاد زا را دسته ای از عقاید تعریف کرد که بر محور لذت جویی، حل مسئله، تسکین و فرار تمرکز دارند و محتوی این عقاید خاص، بسته به نوع مواد مورد علاقه متفاوت خواهد بود. وی ضمن برشمردن باورهای اعتیاد زا به شرح ذیل خواستار اهتمام رسانه ها در تغییر این نگرشها شد :
1-این عقیده که اگر فرد بخواهد تعادل عاطفی و روانشناختی خود را حفظ کند به مواد مخدر نیاز دارد.
2-این انتظار که مواد مخدر عملکرد اجتماعی و عقلانی را تقویت می کند.
3-این انتظار که با مصرف مواد فرد لذت و تهیج بیشتری به دست می آورد.
4-این فرضیه که مواد بی حوصلگی اضطراب تنش و افسردگی را تسکین خواهد داد.
در این همایش بیش از 200 عنوان مقاله با محوریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی به دبیرخانه این همایش ارسال شده ود که از میان آنها یک مقاله به عنوان برتر انتخاب و ارائه شد. همچنین در این همایش از 10 نفر از فعالان پیشگیری از آسیب های اجتماعی از حوزه های کاری مختلف از جمله خبرنگار، عکاس، تحلیل گر، کارشناس، مقاله و آموزش برتر تجلیل شد. این همایش در ساعت 19:30 دقیقه خاتمه یافت مراتب به پیوست یک حلقه CD همایش برای بهره برداری تقدیم می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد